Roman Škadra: Girevik

50 min.,
nový cirkus,
no language barrier
for english scroll down

Dramaturgická invázia:

Cirkus je priestorom, kde sa prekonávajú fyzikálne zákony a tvorí sa mágia. Vzduchom, rozvoňaným popcornom, cukrovou vatou a občas aj ťavami, lietajú kužele, loptičky, predmety dennej potreby, niekedy aj ľudia. Performer v cirkuse je dokonalý, jeho telo je ako dobre premazaný stroj. Nemá nedostatky, približuje sa vtákom, možno i nebu. V novom cirkuse je ale veľa vecí inak. Stále sa môže odohrať pod stanom, ale už aj pod holým nebom, vo veľkej hale a čoraz častejšie aj v divadle. Ponechal si klaunstvo, vtip, zapojenie publika a mágiu. Iné svoje pôvodné zložky prevracia naruby – nabúrava stereotypy, odkrýva ilúzie, oslobodzuje sa od gýču, smeruje k naratívom a osobitnej poetike. Muži v ňom môžu dvíhať ťažké váhy, ale aj tancovať a balansovať v podpätkoch. 

Cirkusové disciplíny sa odvodzujú podľa použitého náčinia. Girevik je pôvodne názov pre ruské závažie, ktoré sa používalo na odmeriavanie plodín. Jeho váha bola daná jednou "pood", čo je 16,38 kg. Dnes je známejší anglický pojem kettlebell, s ktorým sa stretávame v posilňovniach a fit centrách. V cirkuse bol girevik prítomný od 19. storočia a od začiatku bol spájaný so silákmi. Jeho váha a tvar ho spojili s mužnosťou a svalmi. Lietajúci kettlebell je oxymoron, a práve preto v každom poriadnom cirkusovom vystúpení lieta.

Inscenácia Girevik podrýva stereotypy spojené so žánrom cirkusu aj s náčiním, ktoré inšpirovalo jeho vznik. Sila je v ňom imanentne prítomná, ale nikdy nie je nadradená iným kvalitám či limitom tela. Je prítomná, ale nie dominantná. Nebo a vtákov ťahá k zemi sila gravitácie – základnými materiálmi sú drevo a kov.

Štýlovo oblečený muž manipuluje s tridsiatimi železnými kettlebellmi. Bojuje so svojou neobratnosťou a každým pohybom pretvára svoje telo do úplne novej podoby. Výsledkom tejto hry je krehká, nikdy nekončiaca kompozícia, ktorá symbolizuje úsilie a kolaps. 

Okrem pôvodného účelu váženia plodín sú kettlebelly pevne spojené s kultúrou tréningu a ich používaním vojakmi, atlétmi a silákmi. Predmet, ktorý stáročia predstavoval symbol sily, vidíme v tomto diele v novom pôsobivom rozmere. Girevik spochybňuje klasickú hypermaskulínnu auru okolo kettlbellu a namiesto toho vo fyzickej námahe hľadá alternatívnu poetiku.

Roman Škadra je slovenský cirkusový umelec žijúci v Berlíne. Vo svojej práci využíva rôzne techniky skúmania vzťahu medzi telom a objektom. Ústredným motívom jeho inscenácií je absurdita a intenzívny fyzický výkon. Inšpiráciu čerpá z literatúry, výtvarného umenia, športu alebo fyzického úsilia.

Tvorba a interpretácia: Roman Škadra
Spolupráca: Benjamin Richter, Aleksandras Lempertas
Kettlebell Coach: Frank Kraft
Supervízia: Benjamin Richter, Darragh McLoughlin, Claudio Stellato
Konštrukcia scény: Tomasz Bajszarovicz
Produkcia: Anna-Katharina Andrees, Ute Classen
Podporili: Fonds Darstellende Künste / The Federal Government Commissioner for Culture and Media v rámci programu NEUSTART KULTUR / Kulturinitiative Förderband gGmbH Berlin / Schloss bröllin e.V. / Ringlokschuppen Ruhr Mülheim a. d. Ruhr / Center for the Development of Choreography SE.S.TA Prague / Cirqueon Prague

ENGLISH

A stylishly dressed man manipulates thirty iron kettlebells. He struggles with his clumsiness and transforms his body into a completely new form with every movement. The result of this play is a fragile, never-ending composition that symbolizes effort and collapse.

In addition to their original purpose of weighing crops, kettlebells are firmly associated with training culture and their use by soldiers, athletes and strongmen. An object that has been a symbol of power for centuries is seen in this work in a new impressive dimension. Girevik questions the classic hypermasculine aura surrounding the kettlebell and instead seeks an alternative poetics in physical exertion.

Roman Škadra is a Slovak circus artist living in Berlin. In his work, he uses various techniques to explore the relationship between the body and the object. The central motif of his productions is absurdity and intense physical performance. He draws inspiration from literature, visual arts, sports or physical effort.